Deci, cum alegeți un scaun auto de calitate și sigur pentru copii?

În acest articol aș dori să vă spun despre clasificarea existentă și regulile de alegere a scaunului scaun auto pentru copii dvs. pe exemplul unor modele specifice de pe piață, pentru a arăta unele puncte nu foarte evidente de utilizare și siguranță, care apar numai în procesul de utilizare.

Orice persoană serioasă în ceea ce privește siguranța copilului în mașină dorește să înțeleagă capcanele și capcanele alegerii și să nu plătească prea mult pentru opțiuni inutile și nefolositoare. Deci, ce este un scaun auto pentru copii?

Din punct de vedere structural, orice scaun auto este un scaun separat care este atașat de structura mașinii într-un anumit mod. Există mai multe tipuri de monturi, fiecare dintre acestea având avantaje și dezavantaje.

Opțiunea clasică este fixarea prin centura mașinii, acest tip de instalare este bun în sensul că este posibil practic pe orice model de mașină. De asemenea, este important ca centurile de siguranță standard să fie proiectate pentru greutatea unui adult, ceea ce înseamnă că, în caz de accident, factorul de siguranță este mai mult decât suficient. Dezavantajul în acest caz este reprezentat de dificultatea relativă de montare/demontare a scaunului auto, precum și de probabilitatea ridicată de instalare incorectă, care poate provoca o tragedie în caz de accident.

Isofix este standardul utilizat în prezent aproape universal. Acesta fixează scaunul pentru copii pe suporturile de montare de la intersecția dintre spătar și perna scaunului mașinii. Acesta este blocat în poziție prin fixarea ancorelor Isofix pe aceste suporturi. Atât bazele scaunului, cât și cele ale coșulețului sunt disponibile în versiuni compatibile Isofix.

Încuietoarea de montare (centură sau Isofix „moale”) – versiunea americană a sistemului. Diferența constă în utilizarea curelei în loc de montarea rigidă pe suporturile mașinii. Avantajul constă în comoditatea fixării/demonstrării (nu este nevoie să loviți în același timp ambele suporturi Isofix din mașină), o sarcină admisă mai mare pe zăvor (de regulă, zăvorul este proiectat pentru o masă de până la 36 kg, spre deosebire de Isofixul „dur” proiectat pentru o sarcină de până la 18 kg), fără vibrații transmise de la caroserie la scaunul auto. Dezavantajul este că scaunul de pe isofixul „moale” are un ușor joc longitudinal, care, totuși, nu afectează în niciun fel siguranța.

Cu cât scaunul de siguranță scaune auto pentru copii este montat mai sigur în mașină, cu atât mai mare este nivelul de siguranță, astfel încât producătorii încearcă să crească numărul de puncte de sprijin. Așa-numita centură de ancorare (Top tether) este adesea utilizată ca punct de ancorare suplimentar. Acesta conectează secțiunea superioară a scaunului cu o curea suplimentară și un carabinier metalic la un alt punct de ancorare pe spatele scaunului auto original sau pe podea.

O altă opțiune este un braț de ancorare special fixat la baza scaunului, pe podeaua vehiculului. Acest lucru împiedică răsturnarea periculoasă a scaunului în cazul unei coliziuni frontale.

Se știe că siguranța copiilor în Europa este luată foarte în serios, se fac studii științifice și statistice pe această temă, se studiază experiența accidentelor. Ca urmare a acestor studii, experții în siguranța copiilor din cadrul Comisiei Europene au ajuns la concluzia că este necesară crearea unui standard care să asigure aplicarea celor mai recente progrese în domeniul siguranței copiilor și să reducă la minimum posibilitatea de erori la instalarea scaunului de siguranță pentru copii în mașină.

Noul standard este denumit ECE R-129 (i-Size) și toate scaunele noi introduse pe piața Uniunii Europene trebuie să fie conforme cu acesta. Mai multe detalii despre diferențele dintre noul standard și ECE 44-04, adoptat anterior, puteți citi aici.

Pe măsură ce tehnologia de protecție în caz de accident s-a dezvoltat, au fost introduse sisteme de siguranță pasivă din ce în ce mai sofisticate. În zilele noastre, puteți vedea numărul de dispozitive care se presupune că sunt prezente în modele, pretinzând note bune la testele de siguranță.

Protecție la impact lateral

Aceasta permite reducerea energiei de impact în cazul unui impact lateral prin utilizarea unor caracteristici de absorbție a energiei care intră în vigoare în primele milisecunde ale coliziunii.

De obicei, arată ca un element deformabil care se extinde până la cea mai apropiată ușă a vehiculului. Poate fi, de asemenea, încorporat în partea laterală a scaunului.

Mecanisme de reglare a tetierelor și a volumului interior

Acestea permit ajustarea maximă a dimensiunilor interioare ale scaunului la copil, realizând astfel nu numai o călătorie confortabilă, ci și distribuind sarcina în caz de coliziune.

Reglarea înclinării scaunului

O înclinare corect reglată reduce forțele dinamice în caz de accident și evită riscul de „ratare” în cazul unui ham în 3 puncte. Poziția de somn este de mare ajutor în timpul călătoriilor lungi.

Diferite alarme pentru o potrivire adecvată

Cele mai multe modele premium utilizează un sistem de notificare vizuală a centurilor de siguranță incomplete sau incorect fixate, a ancorelor ISOFIX sau a mecanismelor de pivotare.

Toate modelele de scaune disponibile sunt clasificate în funcție de cerințele antropometrice ale copilului. Pentru a alege produsul potrivit, trebuie mai întâi să stabiliți ce grup este potrivit pentru copilul dumneavoastră.

(Grupa 0)

Pătuț pentru mașină pentru sugari cu vârsta cuprinsă între 0 și 6 luni și o greutate de până la 10 kg. Din punct de vedere structural, este similar cu coșul căruciorului. Accesoriul are curele interne pentru hamuri. Poate fi instalată lateral, în partea din spate a mașinii, iar coșul de transport este atașat de centura de siguranță. O opțiune foarte rară în zilele noastre, aproape toți producătorii au renunțat la această construcție.

(Grupa 0+ cărucior)

Utilizat pentru deplasarea în poziție verticală a sugarilor de la naștere până la vârsta de aproximativ 1 an (în cazul în care pătuțul este proiectat pentru a respecta standardul ECE 44-04) sau până la vârsta de 15 luni (noul standard ECE R129 (i-Size)). Este un design destul de popular în prezent și poate fi folosit cu sau fără o bază opțională.

Prețul pentru acest grup de scaune începe de la aproximativ 3 mii de ruble, pentru acești bani primiți un scaun auto ușor, montat într-o curea auto și fără extravaganțe. De exemplu, modelul chinezesc Rant Miracle sau cel german mai scump Heyner SuperProtect Aero. Aceste modele sunt ușor de transportat datorită greutății reduse și sunt echipate cu un parasolar.

Dacă doriți să utilizați leagănul împreună cu șasiul căruciorului (leagănul într-o singură mișcare este îndepărtat de pe șasiu și montat pe baza din mașină, iar copilul nici măcar nu trebuie să iasă din leagăn), atunci veți găsi un număr mare de propuneri. Prețul produselor este cu siguranță mai mare și ar trebui să specificați cu siguranță posibilitatea de a instala leagănul pe șasiul căruciorului, deoarece există destul de multe opțiuni pentru împerechere. Cel mai popular tip de leagăn pentru cărucior este conceput de Maxi-Cosi și Cybex, majoritatea leagănelor și cărucioarelor de marcă sunt compatibile cu acesta cu un adaptor special.

Pe raportul dintre preț și caracteristicile consumatorilor merită să ne uităm la Nuna Pipa Icon cu baza i-Size (Olanda), împreună cu leagănul de bază standard i-Size costă mai puțin de 12 mii de ruble. În această gamă se mai regăsesc Joie i-Gemm (Marea Britanie), Casualplay Baby Zero (Spania), Recaro Guardia (Germania), Britax Roemer Baby-Safe i-Size (Germania). În mod separat, merită remarcat în această listă modelul Cybex Cloud Q (Germania) pentru capacitatea sa unică de transformare. Patul pentru pătuț poate fi îndepărtat astfel încât copilul să stea practic orizontal (dar numai atunci când este folosit în afara mașinii). Astfel, copilul este mult mai puțin obosit în timpul călătoriilor lungi.

O caracteristică specială este coșul de transport convertibil Simple Parenting Doona+, un scaun cu un șasiu integrat dintr-un cărucior ușor care se retrage dintr-o singură mișcare. Foarte convenabil pentru călătorii scurte la clinică sau la mall, fără a fi nevoie să transportați un șasiu separat.

Toate pătuțurile pentru cărucioare enumerate sunt certificate în conformitate cu standardele europene de siguranță actuale și toate modelele enumerate au fost supuse unor teste ADAC independente bune, cu excepția modelelor Rant și Heyner, care nu au fost testate.

(Grupa 1)

Utilizat pentru transportul copiilor cu vârsta cuprinsă între 1 și 4 ani și cu o greutate cuprinsă între 9 și 18 kg. Un scaun din grupa 1 este întotdeauna echipat fie cu un ham intern în cinci puncte, fie cu așa-numita masă de siguranță, o unitate de ancorare suplimentară care menține copilul în scaun și este fixată de hamul vehiculului. Acesta poate fi atașat înainte sau înapoi și este de obicei echipat cu o cupă de înclinare.

Reprezentantul clasic al acestui grup poate fi considerat un produs al producătorului german Britax Roemer modelul King II și modificările sale care diferă prin opțiuni suplimentare. Modelul are un design original de fixare la mașină prin centuri de siguranță standard, are rezultate foarte bune la testele de impact, este destul de spațios în interior. Unele dintre cele mai bune rezultate la testele de impact sunt obținute de scaunele echipate cu un scut de protecție împotriva impactului, cum ar fi Cybex Juno 2-Fix, dar experiența a arătat că mulți copii nu doresc întotdeauna să stea într-un scaun cu scut de protecție împotriva impactului. Aș dori, de asemenea, să subliniez că, în ciuda rezultatelor bune în cazul accidentelor frontale, există întrebări cu privire la siguranța în caz de răsturnare.

Liderul incontestabil în acest grup în ceea ce privește confortul și siguranța copilului este bine doveditul Britax Roemer Trifix2 I-Size. Ergonomia excelentă, sistemul convenabil de ancorare Isofix cu centură de ancorare, protecția laterală și frontală bine gândită, finisajele de înaltă calitate fac din acest scaun un bestseller în ciuda prețului destul de ridicat și a unei perioade de utilizare relativ scurte (până la vârsta de 4 ani).

(Grupa 0-1)

Dacă nu aveți nevoie de un pătuț de transport și călătoriți frecvent pentru perioade lungi de timp cu micuțul dumneavoastră, acest scaun este opțiunea potrivită pentru dumneavoastră. Aceste scaune sunt concepute pentru a fi utilizate de la naștere până la vârsta de 4 ani, sunt înclinabile și pot fi ajustate mai întâi în poziție verticală și apoi, pe măsură ce copilul crește, în poziția înainte.

Modelele din acest grup cu funcție de rotație, care vă permite să rotiți cu ușurință scaunul cu 90 de grade, cum ar fi Britax Roemer Dualfix i-Size, Recaro Zero 1 i-Size, Joie Spin 360, Carmate Kurutto NT2 Carmate Kurutto 4i sunt destul de scumpe (de la 20 de mii de ruble). Aceste scaune ocupă permanent spațiu pe scaunul auto, deoarece sunt întotdeauna instalate pe bază. Dar, în același timp, acestea oferă un nivel foarte ridicat de siguranță și confort pentru copil și confort pentru părinți. Dintre aceste modele, se remarcă Recaro Zero 1 Elite i-Size, echipat suplimentar cu o nacelă detașabilă încorporată, adăugând modelului beneficiile scaunelor din grupa 0+.

Modelele Cybex Sirona M2 i-Size și Takata Midi i-Size sunt echipate cu sănii de montare în locul unui mecanism de rotație, care permit instalarea scaunului fie în partea laterală, fie în partea din spate a vehiculului, în dispozitivele de fixare de pe bază.

(Grupa 2)

Scaune auto pentru copii cu vârsta cuprinsă între 3 și 7 ani și cu greutatea între 15 și 25 kg. Copilul este asigurat cu centura de siguranță standard, fără ham interior. Are o protecție laterală și o tetieră.

(Grupa 3)

Scaune auto pentru copii cu vârsta cuprinsă între 6 și 12 ani și cu greutatea între 18 și 36 kg. Aceste scaune se numesc scaune de înălțare, de fapt, este vorba de o pernă de scaun fără spătar care vă permite să compensați înălțimea insuficientă a unui copil pentru asigurarea cu o centură de siguranță.

Scaunele auto din grupa 2 sau 3 în forma lor pură sunt rare, un model combină de obicei una sau două grupe adiacente, mai rar trei. Există, de asemenea, modele universale care sunt concepute pentru a fi utilizate de la naștere până la vârsta la care copilul nu mai are nevoie de scaun.

Cele mai simple modele din grupa 2-3, cum ar fi Heyner Maxiprotect Aero, Joie Trillo Eco, au o înălțime reglabilă a tetierei și un spătar care își reglează poziția în funcție de înclinarea scaunului auto.

Modelele mai sofisticate, cum ar fi Joie Duallo, dispun de protecție suplimentară împotriva impactului lateral și de o lățime variabilă a interiorului scaunului.

Mulți producători oferă, de asemenea, opțiuni suplimentare pentru siguranță și confort, cum ar fi tetiera cu trei poziții de dormit în cazul Cybex Solution Q3-Fix, difuzoarele audio în părțile laterale ale scaunului Recaro Monza Nova 2 Seatfix sau o husă pentru centura de siguranță căptușită și o fixare suplimentară în zona între picioare în cazul Britax Roemer Kidfix 2 XP SICT.

Multe modele dispun de ancorajul Isofix, dar trebuie reamintit faptul că, pentru modelele din grupa 2-3, acesta servește doar ca mijloc de fixare în absența pasagerului și, în unele modele, stabilește unghiul de înclinare și facilitează, de asemenea, poziționarea copilului. Aceasta nu are niciun impact asupra performanței de siguranță a scaunului.

(Grupa 0-1-2)

În ultimii ani, din ce în ce mai populare sunt scaunele universale concepute pentru utilizare de la naștere până la aproximativ 6 ani (Joie Stages Isofix, Daiichi First 7, Ducle Laon, Evenflo Triumph și altele).

Pentru cei mai mici, sunt prevăzute pernuțe căptușite și detașabile pentru a ajusta spațiul interior. Curelele interioare sunt detașabile, vor fi îndepărtate după ce copilul atinge 18 kilograme, iar copilul se poate lega cu centura de siguranță standard. Scaunul în sine este un bol rigid fixat pe bază sau pe soclu. De obicei, bolul are mai multe poziții de înclinare și este poziționat în sens invers acelor de ceasornic și apoi, după vârsta de 1-1,5 ani, înainte.

(Grupa 0-1-2-3).

Dezvoltatorii modelului Joie Every Stage FX au mers chiar mai departe – este conceput atât pentru bebeluși, cât și pentru adolescenți cu o greutate de până la 36 de kilograme. Acest lucru se datorează unei game largi reglabile de tetiere și a pereților laterali care se extind în funcție de creștere.

Dar campionul în ceea ce privește gama de dimensiuni ar trebui să recunoască produsele companiei americane Evenflo – modelele SafeMax și Symphony. Aceste scaune sunt concepute pentru copii cu o greutate cuprinsă între 2,3 și 49,8 kilograme, ceea ce acoperă toate nevoile posibile.

Cu toate acestea, nu uitați că versatilitatea este întotdeauna un compromis între cerințe contradictorii, așa că, în general, alegând un scaun universal, sacrificați nivelul de confort și siguranță, câștigând cel mai adesea doar la costuri (și nu întotdeauna).

După cum puteți vedea, există un număr foarte mare de opțiuni pentru achiziționarea unui scaun auto de siguranță de calitate. Dar, de asemenea, voi observa că, în plus față de modelele certificate și testate prezentate în revizuire, acum există multe produse potențial periculoase de mărci necunoscute. Nu economisiți pe siguranța copiilor, cumpărați produse de la producători de încredere!

De asemenea, vă doresc să nu fiți niciodată nevoiți să experimentați în practică proprietățile de protecție ale unui scaun auto pentru copii.

Articole recomandate